Barbecue gezondOnze gezondheid is belangrijk en daarom geven we u graag 10 tips om lekker en gezond te barbecueën:

  • Gebruik gezuiverde houtskool, zoals Weber Premium briketten, of houtskool op basis van kokosnootschillen. Dat is ecologisch verantwoord én weinig rookvormend. Gebruik nooit hout en takken.
  • Laat de houtskool uitbranden - gloeiend, bedekt met een laagje as, zonder vlam en wit van kleur - voordat je begint te roosteren.
  • Grill tussen de 25 en 40 cm boven de kolen om verbranding te vermijden.
  • Vermijd te grote lappen vlees, waarvan het vet in het vuur lekt en zo vlammen veroorzaakt; zet indien nodig het rooster hoger.
  • Gebruik geperforeerde metalen BBQ-schalen, die u op de grillplaat zet met vlees of vis erin. Zo kunt u het vet ook regelmatig en makkelijk weggieten.
  • Kies voor mager vlees en magere vis en verpak ze zo dat ze hun vocht niet verliezen, maar juist garen in hun eigen vocht.
  • Probeer het vlees eerst goed dicht te schroeien, zodat het lekker mals blijft.
  • Marineer het vlees in een marinade met olijfolie, citroensap en knoflook.
  • Week houten spiesjes eerst in water voordat u er iets op rijgt. Zo kunnen de stokjes niet verbranden.
  • Verbrand uw vlees per ongeluk? Snijd dan alle verbrande stukjes weg voor u het serveert.


Eet smakelijk!